Не крия , че каузата Волжка България е кауза на сърцето . Независимо от всичко , независимо от обиди, отрицателни емоции винаги когато започна да пиша за това сърцето започва да се вълнува . Скъп спомен ми са от Шаукат Богданов са книгата на Ибн Фадлан , книгата за Волжка България и комплекта бележити творци в компакт – дискове на република Татарстан. Аз благодаря на Влади Влайков за дадената ми възможност да говоря за това , но всичко започна както винаги с едно обикновенно любопитсво и прерасна в нещо голямо. Вече 5 години съдбата на тази част от българското племе не ми е безразлична . Някой го отричат, други го възвеличават, но истината е една – там на Волга Котраг очаква своите братя , за да го подкрепят в битката за националната идентичност на тази част от нас. Всичко идва от дълбините на времето, когато българското племе се разделя и тази част от нея след дълга миграция се установява на Волга и Кама .Претърпяла своето историческо развитие държавата в тази част на света пише своята неподправена история. Един факт бих подчертал в това отношение. Свещеният камък Кааба , който сега е в Рияд е бил в столицата на тази държава и Болгар е бил свято място за поклонение на всеки мюсюлманин в този свят. Той отива в днешна Саудитска Арабия след падането на Болгар под монголско иго. Много са нещата с които могат да се гордеят днешните потомци на волжките българи . Като започнем с Кул Гали , с откритието , че Земята се върти около Слънцето , с високоразвитата си култура , бит и взаимоотношения вътре в нея можем да продължим с това , че марийците , чувашите и всички досегашни народи в Поволжието дължат своето съществуване днес именно на нашите волжки братя. Както е отличителна черта на всички българи толератността , така и тук тези народи са живели в мир с управляващият народ и се запазили . Не без известна гордост ще споменем и прочутата Овнешка битка в завоите на Волга край Толиати , където за половин век нашите сънародници спират устрема на монголите към Европа и с това са послужили като щит на цивилизована Европа от новата тогавашна “ чума „- монголите . Въпреки писанията , че са унищожени нашите сънародници успяват да се съвземат , за да се въплати всичко в Казанското ханство , което да падне окончателно под ударите на въздигащото се Руско княжество . Споменът винаги е живял в сърцата и душите на волжките българи , защото веднага след революцията крайните в българисткото движение начело със Сердар Ваисов обявават Болгар Идел и само вътрешните противоречия в българското движение е причината болшевиките да разбият Зелената гвардия и отново да върнат българската държава в пределите на Русия . Тук можем да отбележим един красноречив факт . По това време е избирането на Мухлиса Биби – жена в най- висшия мюсюлмански орган на тази религия в Русия – Диванът .Това показва какво са били нашите сънародници и какво им е мястото в мюсюлманския свят . Благодарение на нея днес жените в Татарстан не носят бурки , което за една консервативна религия като мюсюлманската може да се нарече революция . Годините на гоненния на дейците на българисткото движение са предмет на дълга лекция и затова само ще отбележа , че нашите сънародници никога не са прекланяли глава и сега в днешно време също се борят за утвърждаване на българската идентичност край Волга . Те макар разлики във редица виждания хранят надежди за нашата помощ макар че сега нямат изявен лидер освен главния мюфтия Таджудин .Малко известен факт е , че в началото на промените у нас нашите сънародници там са изучавани от нашето разузнаване с цел противовес на надигащият се ислямски джихадизъм в България . Истината е , че в днешен Татарстан се намира част от икономическия елит на Русия и те нямат никаква сметка от откъсване на републиката от Руската федерация . От друга страна Русия използува българисткото движение за натиск върху ръководтсвото на страната в противовес на ширещият се татаризъм . Нещата са много сложни и наистина е трудно да се вземе страна в случая . Соловите акции на Исторически парк , на посланници и други не водят до нищо освен до поредната пушилка и нищо съществено . В Татарстан се надига събуждане , което ние сме изживяли преди няколко века в 18-19 век , защото между нашите сънародници няма чувство за един народ , а се делят на разни групи . Клубовете в град Уляновск с водач Шаукат Богданов и в Набережни Челни , откъдето е и моят приятел Марат Болгари нямат някаква съществена роля , защото Шаукат Богданов знае историята на Волжка България , но не може да повлияе съществено на държавната политика на Татарстан “ Извън моллите в страната и мюфтия Таджудин няма изявени лидери , които да поведат народа към съществени промени . Накрая ще завърша , че искренно се надявам това да се промени с годините напред . Благодаря за предоставеното време .