ЕДНО ЧЕТИВО ЗА МАКЕДОНСКИ ИСТОРИЧАРИ И НАШИТЕ ГЛУПАЦИ – РАЗСЪЖДЕНИЯ НА ЕДНИ НЕИЗКУШЕНИ ОТ ПОЛИТИКАТА ЕМИГРАНТИ И БЪЛГАРИ
РАННИЯТ МАКЕДОНИЗЪМ
Lucky Luciano Ноевври, 2 2011 г.
Темата за ранният македонизъм е слабо разисквана и поне на мен ми е доста непозната. Не съм попадал на материали по нея и нямам почти никакви познания за това реших да отворя тази тема. Целта не е да се разисква федералистката организация, ВМРО – (бединена)*,
коминтерновските решения и другите леви и комунистически организации от 30 те и 40 те години на 20 век.
Те са ясни.
Ще започна темата с откъси от статията на Петко Рачев Славейков – „Македонският въпрос“ публикувана във вестник “Македония” през 1871г.В нея за пръв път се говори за македонизъм.
„Ний пак не щяхме да говорим никога за този въпрос, ако беше състоял само в отделението на учебните книги, защото ний не видим вреда в това, дето някои желаят да ся учат децата на бащиното си наречие;
Но когато в раздробението влазят и други цели, цели за разкъсвание на неустроеният още наш народ, тогаз всякой има длъжност да ся противи на таквози зло. Таквази цел ся вижда да имат някои от македонските наши братия и тази цел крият те под булото на язика и на неговите наречия;
Много пътя сме чували от македонистите, че те не били българе, но македонци, потомци на древните македонци, и всякога сме чакали някакви доказателства на това, без да ги дочакаме. Македонистите никога не са ни показвали основанията на таквозито си мнение. Те упорствуват в своето македонско произхождение, което никак не могат да прокарат, додето тряба.
Чували сме и друго основание. Някои македонисти ся делят от българите по друга причина, по тази: че те са чисти славене, а българите са „татаре“ и не знам що…!?
В твърдението за 《българите-татари》 * ясно прозира сръбското влияние, а въжделенията по древните македонци според мен са резултат на гръцката пропаганда, по това време преоткриваща елинските си „корени“ и произтичащите от тях „права“ върху различни територии.
Може ли да се каже,че още в средата на 19 ти век сръбската пропаганда в Македония започва да налага македонизма?
Един от първите македонисти е Георги Пулевски, възхваляван и канонизиран днес в Република Македония. Доста противоречива личност под силно сръбско влияние. Първият който „кодифицира“ македонският език, ако може така да се каже,със своята „Граматика на славяно-македонското население“ през 1880. Други известни македонисти от малко по-късно време са Стефан Дедов и Кръсте Мисирков.
Интересна личност е Петър Драганов, бесарабски българин, славист,
основоположник на македонизма в руската славистика. Има и още няколко по-известни ранни македонисти.
Та изникват ми на ум няколко въпроса по темата:
– Защо точно в Македония се появяват такива сепаратистки идеи в толкова ранен период. С какво този регион е по-особен от другите населени с българи ?
– Може ли да се каже, че появата на македонизма още в средата на 19 ти век, преди Освобождението на България е резултат на великосръбската политика и Пропаганда (такова убеждение остава предвид факта,че всички известни македонисти от периода са свързани с Белград) или има и друга причина ?
– Има ли и други български покрайнини в които се наблюдава нещо подобно още във възрожденския период * (сръбската теория за шопска нация се ражда много по-късно доколкото ми е известно, а тракийската и добруджанската „нации“ са абсолютна комунистическа небивалица която дори не се основава на езиково-диалектична основа за разлика от македонската, а на чисто географска).
……………………………………………………………..
■ На времето даскалът ми по география казваше:
„Много по-лесно се разбираш с човека от Македония, отколкото с един от Трънско“.
Иначе корените са ми от Босилеград.
Аре стига провокации. Редактирано Ноември 2, 2011 от kramer
Цитирай КГ125 5537
Публикува Ноември 2, 2011
Тъй. Обяснението на този доста добре поставен въпрос се крие във факта, че голяма част от българската възрожденска интелигенция е всъщност ,полуинтелигенция, възторжено посрещаща всякакви витаещи по това време идеи за произхода на народите.
Стоян Новакович създава македонизма, а в Македония има сръбско културно влияние поради факта на чисто географската и геополитическа близост. Оттам тези „търсачи на идеи“ го подхващат.
И, понеже така или иначе българското не им носи желания социален статус, а не щат да се фанариотствуват, колко му е да приемат тая идея.
Впрочем Кръсте Мисирков се отказва тотално от нея, след като наистина научава кое как е.
Не бива да се чудим кой знае колко много. В този период в България все още има и хора, които биха искали да сме гърци, макар да са все по-малко в навечерието на 1878 г. Що да няма и македонисти, като има такава предложена им теория.
„Гърчее се“, често са казвали за някои….
Да не говорим, че е имало и такива, които са се порумънчили. Спомнете си симпатягата Странджата, дето съчиняваше стихове срещу домнул Петреско, дето продал „свойта рода зарад влашка мамалига“.
Като се начетеш за Александър Македонски, па живееш в Македония, па и в книгата, ето на на човека (от Сърбия, а те сърбите учени хора) е написано – не е ли радостно да открий чиляк как е потомък на славниот Александър?
Радостно е Днес като има автохтонци, то не значи че тука има траки.
Та, това е цялата работа.
……………………………………………………………..
■ Цитирай stinka (Rom) 2278
Публикува Ноември 2, 2011
В Македонска Българска наистина има предсръбски македонизъм. И той е свързан с католическата пропаганда.
Особено се активизира, когато Македония не е включена в Екзархията първоначално. И започва масово движение за приемане на уния с Рим с цел да се отърват българите от гръцката патриаршия. Иска се възстановяване на Охридската архиепископия, която да е в уния с Рим.
Интересно е че името Македония е неизползвано в областта мога да кажа над хиляда години, и е забравено почти от всички. Но Католическата църква го използва през това време. Тя се базира на римските провинции в наименуването на областите на Балканите. От там и западните държави започват да използват и да се възстановяват географски наименования като Македония, Тракия и Мизия. Използва се и Далмация и т.н. Та от там католическата пропаганда разбира се неможе да вземе страната на българската екзархия или гръцката патриаршия и го вкарва това. Но то е много кратко и след референдума и присъединяването на Скопско и Охридско към българската екзархия то губи смисъл.
То като идея е крайно неоформено и недоразвито, то сегашния македонизъм е такъв пък камо ли тогава. И затова и Славейков казва в статията да го формулират ясно какво точно е това македонизма, че тогава да го коментираме.
Македонизмът е идея, която и в ден днешен търпи много и различни изменения, камо ли в зачатък.
Защо Македония, ами защото е голяма и е силна българска крепост. След 1878г. на балканите българите в Македония са най-голямата християнска общност, която остава в Отоманската империя. Остават сърбите в Босна, но там силно натискат Австро-унгарците, и именно те да отклонят сърбите от Босна и от Войводина ги тласкат да погледнат към Македония. Другите християни на Балканите под турско остават малко гърци в Македония,Тракия и част от Тесалия и албанците от в Епир и южна Албания. Затова и гърци и сърби искат да докопат част от най-голямото парче Македония.
Тъй като са много българите те немогат лесно да се асимилират, избият или изселят. Трябва повече от това. И първа стъпка е дебългаризацията. Македония е и в средата между сърби и гърци. Като сложиш и интересите на великите сили. Русия подкрепя сърбите – щото иска силна православна славянска страна да я противопоставя на Австро-унгария. Англичаните се стремят да опазят брега на Средиземно море от славянска държава – щото си мислят че ще е проруска. Турците гледат да запазят контрола в Македония, като подкрепят междуособиците на християните, т.е. трябва да подкрепят по-слабите гърци и сърби. И ето ти го македонския казан врящ на толкова много огньове и готов да гръмне и да запали целите Балкани и накрая да попари най-много нас. Ей затова Македония.
За македонизма на Кръсте Мисирков, човека лично го е казал защо.
Македонизмът е използван и от българите и от гърците също. Но то е вяло и за малко и няма никакъв ефект. То и с македонизма на Новакович е същото. Македонизмът като масово и дълготрайно налагане започва след ВСВ в титова югославия.
Редактирано Ноември 2, 2011 от stinka (Rom)
В Бивша югославска Република Македония наистина има предсръбски македонизъм. И той е свързан с католическата пропаганда.
Особено се активизира, когато Македония не е включена в Екзархията първоначално. И започва масово движение за приемане на Уния с Рим с цел да се отърват българите от гръцката патриаршия. Иска се възстановяване на Охридската архиепископия, която да е в уния с Рим.
Интересно е че името“МАКЕDONIA“
(Македония) е неизползвано в областта мога да кажа над хиляда години, и е забравено почти от всички. Но Католическата църква го използва през това време. Тя се базира на римските провинции в наименуването на областите на Балканите. От там и западните държави започват да използват и да се възстановяват географски наименования като Македония, Тракия и Мизия. Използва се и Далмация и т.н. Та от там католическата пропаганда разбира се неможе да вземе страната на българската екзархия или гръцката патриаршия и го вкарва това. Но то е много кратко и след референдума и присъединяването на Скопско и Охридско към българската екзархия то губи смисъл.
То като идея е крайно неоформено и недоразвито, то сегашния македонизъм е такъв пък камо ли тогава. И затова и Славейков казва в статията да го формулират ясно какво точно е това македонизма, че тогава да го коментираме.
Македонизмът е идея, която и в ден днешен търпи много и различни изменения, камо ли в зачатък.
Защо Македония, ами защото е голяма и е силна българска крепост. След 1878 г. на балканите българите в Македония са най-голямата християнска общност, която остава в Отоманската империя. Остават сърбите в Босна, но там силно натискат Австро-унгарците, и именно те да отклонят сърбите от Босна и от Войводина ги тласкат да погледнат към Вардарската долина, днешна БЮР Македония.
Другите християни на Балканите под турско остават малко гърци в Македония, Тракия и част от Тесалия и албанците в Епир и южна Албания. Затова и гърци и сърби искат да докопат част от най-голямото парче – „Македония“.
Тъй като са много българите те немогат лесно да се асимилират, избият или изселят. Трябва повече от това. И първа стъпка е дебългаризацията. Македония е и в средата между сърби и гърци. Като сложиш и интересите на великите сили.
– Русия подкрепя сърбите – щото иска силна православна славянска страна да я противопоставя на Австро-унгария.
– Англичаните се стремят да опазят брега на Средиземно море от славянска държава – щото си мислят че ще е проруска.
– Турците гледат да запазят контрола в Македония, като подкрепят междуособиците на християните, т.е. трябва да подкрепят по-слабите гърци и сърби.
И ето ти го македонския казан врящ на толкова много огньове и готов да гръмне и да запали целите Балкани и накрая да попари най-много нас.
Ей затова Македония.
За македонизма на Кръсте Мисирков, човека лично го е казал защо.
Македонизмът е използван и от българите и от гърците също. Но то е вяло и за малко и няма никакъв ефект. То и с македонизма на Новакович Македонизмът като масово и дълготрайно налагане започва след ВСВ в титова югославия.
Редактирано Ноември 2, 2011
от stinka (ROM)
……………………………………………………………..
Ранен македонизъм си има но преди всичко това са двама трима човека. Димитрия Чуповски и комапния но никога не са били сериозен фактор.
Публикува 18, 2012
Но ако се направи една дисекция на биографиите на ранните македонсти /както и да се смятат техния брой не надхвърля 15 човека/ ще се види че те се свързани по някакъв начин или с Белград или със Санкт Петербург.
Не казвам че Русия е измислила или поддържала македонизма но някои от най крайните славянофилски кръгове може би са им оказвали известна подкрепа.
……………………………………………………………..
Ранен македонизъм си има но преди всичко това са двама трима човека. Димитрия Чуповски и комапния но никога не са били сериозен фактор.
Публикува 18, 2012
Но ако се направи една дисекция на биографиите на ранните македонсти /както и да се смятат техния брой не надхвърля 15 човека/ ще се види че те се свързани по някакъв начин или с Белград или със Санкт Петербург.
Не казвам че Русия е измислила или поддържала македонизма но някои от най крайните славянофилски кръгове може би са им оказвали известна подкрепа.
……………………………………………………………..
Няма ранен или късен македонизъм. Македонизмът в съвременната му, уродлива и единствена форма е отроче на червения родоотстъпник и сатрап Георги Димитров. Близките му отношения с „тавариш“ Сталин и фанатичният деспотизъм на сърбоманите в Македония и в самата Сърбия. Нека говорим откровено. Обезбългаряването на Македония, за щастие не докрай успешно, е пореднопто предателство и рана която комунистическата зараза нанесе на България. Единственото положително от това кърваво „приключение“ е, че то за пореден път потвърди факта, че сърбите НЕ са ни братя, както обичат да твърдят някои родни кресльовци… Редактирано 18, 2012 от Don Quijote
СЪРБИТЕ НЕСАНИ БРАТЯ
Няма ранен или късен македонизъм. Македонизмът на Новакович в съвременната му, уродлива и единствена форма е отроче и на червения родоотстъпник и сатрап Георги Димитров. Близките му отношения с „тавариш“ Сталин и фанатичният деспотизъм на сърбоманите в Македония и в самата Сърбия. Нека говорим откровено. /Обезбългаряването на Македония, за щастие не докрай успешно, е поредното предателство и рана която комунистическата зараза нанесе на България./ Единственото положително от това кърваво „приключение“ е, че то за пореден път потвърди факта, че сърбите НЕ са ни братя, както обичат да твърдят някои родни кресльовци… Редактирано 18, 2012 от Don Quijote
Терминът „ранен македонизъм“ се отнася за прекоминтерновските напъни в тази насока.
Цитирай
КГ125 5537
Публикува 18, 2012
Доколкото изобщо могат да се нарекат напъни. Един-двама човека се чудят отде, аджеба, ще да произхождат техните съграждани. Нещо, като Иванчо Йотата.
Цитирай
stinka (Rom) 2278
Публикува 18, 2012
Мисля че, Славейковата статия е за католическия (униатски) македонизъм. Не включването първоначално на Македония в екзархията води до търсене на алтернативи и поглед към униатство с папата. Тогава за първи път се появява идеята от застъпници на униатството. Щото ако са българи трябва да са към екзархията, ако са гърци или сърби към патриаршията. И затова македонци. Славейков води борбата с униатството.
Македонизмът е нежеланият план „Б“ за всички. Алтернативата. Сърбите минават на тая вълна, когато осъзнават че сърбизма в Македония е обречен. За кратко и гърците го лансират през 20те, за да не се търси българско малцинство.
Накрая най-интересно и важно е българският македонизъм. Особенно след ВСВ, когато десетки осъзнати българи оттатък границата го приемат, по-добре македонци отколкото сърби. Това у нас е тема табу. Доста осъзнати българи го строят вече реалния македонизъм след ВСВ и Димитър Влахов и Венко Марковски и повечето.
…………………………………
Ами ситуацията след ВСВ се отличава с изключителен натиск-терористичен, силов, информационен, пропаганден, над хората там. Съчетан с елиминиране на елита (а той и е елиминиран преди това с бежанските вълни) и с нещо, което всички забравяме – пред Титова Югославия България сивееше здраво и не даваше никакъв пример.
Но основното си остава терора и насилието, който съществува и днес. Без него – нито секунда няма да има македонизъм.
Цитирай
Don Quijote 0
Публикува 18, 2012
Интересното и страшното в случая е, че пропагандата вече излиза извън предвидените рамки. Има македонци, които не мразят българите, преодолели са комплекса на който се гради идеята за македонизма, повярвали са си, мозъците им са тотално промити, ест. става въпрос за по младото поколение и са придобили самочуствие на отделен народ с отделна история и съдба. Не, че трябва да ни мразят, но те на това си градят глупостите за окупаторите българи, които били и нацисти и т.н. Т.е. имайки този комплекс по отношение на (българската) история, те, все пак, поддържаха някаква връзка с рвеалността, а това което сега се случва с подрастващите български младежи в Македония е тотална загуба на реална представа за ситуацията в която се намират. Това, може би, граничи с престъпление срещу личността. Жалко е, че гърците осъзнават това, а ние които сме по-пряко засегнати се правим на добрия батко и не им забелязваме изстъпленията. Не че и трябва, защото те граничат с абсурда, но това се превръща в масирана политическа перверзия по отношение на историята. Друг е въпросът, че е подсъдимо.
Редактирано 18, 2012 от Don Quijote
Цитирай
stinka (Rom) 2278
Публикува 18, 2012
Да, разбира се че терора и насилието го направиха и подържат македонизма. Но днес има вече трето поколение македонисти. Нещата са по сложни. Той вече е жив и се самовъзпроизвежда. Сега е в етап да скъса пъпната връв с Белград. И днес е подкрепян силно от Белград и сърбите и сърбоманите в Македония, но и огромна част от редовите македонци вярват в него.
Какво ще бъде четвъртото поколение македонисти е интересно. Защото второто и третото се крепят на носталгията по Югославия и едно време (същата комунистическа носталгия която крепи и бспто у нас). Дали ще го пребъде античкия македонизъм?
И все пак македонизма е твърда държавна доктрина там. Цялата ексюгославска машина в Р. Македония работи за него. На всички нива, медии, икономика, политика, съд. Кадрите са югославски.
Редактирано 18, 2012 от stinka (Rom)
Цитирай
Don Quijote 0
Публикува 18, 2012
За това говоря. Самовъзпроизвежда се. Започва да се чувства независим от Белград и това е страшното, но страшно за Македония, която знае, че, ако не я поддържа Белград има два изхода – македонците да признаят българския си произход (особено след като над 40% от тях имат българско гражданство) или да бъдат погълнати от албанското… мнозинство, особено след Косово…
Редактирано 18, 2012 от Don Quijote
…………………………………………..
Но ако се направи една дисекция на биографиите на ранните македонсти /както и да се смятат тения брой не надхвърля 15 човека/ ще се види че те се свързани по някакъв начин или с Белград или със Санкт Петербург.Не казвам че Русия е измислила или поддържала македонизма но някои от най крайните славянофилски кръгове може би са им оказвали известна подкрепа.
Не си прав Ресавски. Не са някакви крайни славянофилски кръгове в Русия. А си цяла държавна политика на руснаците края на 19 и началото на 20 век. Заради русофобията в България по това време, Русия определено си фаворизира Сърбия за сметка на България. И в Македония подкрепят яко сърбите по това време. В Скопие даже има масови протести пред руското консулство за тази им политика. И когато Сърбия решава да пробва с македонизма на Новакович, Русия автоматично с подкрепата си за Сърбия го подкрепя и това. И наш Кръсте не започва да произвежда македонизъм заради сръбската си школофка, а определено заради руснаците.
1
Цитирай
kramer 764
Публикува 25, 2012
Нормално е Русия да подкрепя сърбите при влошените отношения с България, просто политика, подкрепата аз си мисля че е чисто механична, поне до появата на болшевиките. Нататък става вече сериозно. Троцки въобще не ни е бил фен, а Ленин е казал, че сърбите трябва да бъдат признати като единствена нация, бореща се за справедливост в ПСВ. „Само в Сърбия и сред сърбите ние имаме многогодишно и обхващащо милиони народни маси национално-освободително движение, продължение на което е войната на Сърбия против Австрия“.
От „Двадесет и три стъпала надолу“, с.278, Марк Касавинов, 1981г.Партиздат, София.
Книгата е болшевишки опит да се оправдае всячески убийството на царското семейство през 1918г.
Редактирано 25, 2012 от kramer
1 КГ125 5537
Публикува 25, 2012
Крамер! Отде се сети за тая книга, бе човек…
RIZAR 433
Публикува 25, 2012
Крамер, на блога имаше една интересна темичка , формулирана така
Гръко-Романския /Фанариотски/ проект на Екатерина Велика и българите
ВЪВЕДЕНИЕ В „ГРЪЦКИЯ /- ROMANUM/ ПРОЕКТ“ /кр. ХVІІІ – ср. ХІХ в./
Явно , че Великите сили и през XIX в. са решили да не допуснат Македония в състава на България и правят тайни съюзи, които през 1912-1918г. реализират тези намерения.
stinka (Rom) 2278
Публикува 26, 2012
Както и да е. Нито проектите на Екатерина Велика имат нещо общо с интересите на Русия в края на 19 век, нито на която и да е велика сила, нито с македонизма.
По същия начин и комунизма и Ленин с тоя период.
Крайно ирелевантни са относно ранният македонизъм.
Има още два тънки момента за ранния македонизъм несвързан със Сърбия.
Единият е на групичката около Сандански, идеино повлияна от Димо Хаджидимов. То тяхното не е македонизъм, и аз незнам как да го определя – едно доста крайно ляво заиграване с македонския въпрос. В смисъл да няма в Македония български или гръцки или сръбски национализъм, а обединение на народа и отхвърляне на който и да е национализъм. Тук подчертавам дебело, че никога не са говорели за етнически македонци. Имат по едно време заиграване със Струмишките гъркомани, което накрая свършва с вреда за българщината в Струмица и успех за гръцкия национализъм.
Другият е че за да не предизвикват докрайност антибългарските настроения главно в Сърбия и Гърция, някой членове на ВМРО правят изказвания, търсейки подкрепа за Илинденското въстание, че те не се борят за България, а за македонците. Т.е. за хората в Македония, подчертавам дебело пак никой не е говорил за етнически македонци.
Доста от членовете на ВМРО са осъзнавали реално интересите на другите държави в Македония. Както че в един момент България ще се изправи сама срещу всички. При подготовката на Илинденското въстание, когато хората казват, че сами няма да се справят с турците и българската армия трябва да дойде и да им помогне Гоце Делчев казва : ако ние искаме България да дойде в този момент да ни освобождава, означава че искаме да я хвърлим в огъня. цитата е по памет.
Затова има едни тънки моменти за искане на автономия, за търсене на заобиколни пътища за решаване на македонския въпрос, не с пряко присъединяване към България. По-късно след двете катастрофи, тези алтернативи ще достигнат до крайност, просто предвид крайното изостряне на въпроса.
И всичко това се използва от македонистката пропаганда като „доказателство“, че македонизма не е създаден от сърбите, а си го е имало отпреди.
……………………………………………
Нито проектите на Екатерина Велика имат нещо общо с интересите на Русия в края на 19 век, нито на която и да е велика сила, нито с македонизма
Целта ми беше само да разкрия, че отдавна са съществували проекти за подмяна на националния суверенитет и относно българските земи на географската област Македония.
Ако искаш можем да разгледаме и картата на Мавро Орбини с неговото „‘югославянско“ кралство под диктата на папата ?
Просто е трябвало да се изчака. Колкото и някои да обвиняват Русия . Посланията на руския цар са ясни – да се изчака един голям Европейски конфликт.
Тук е разковничето на въпроса. Ако нямаше Балканска война , на никой нямаше да му е до тъпата Македония. Гърция щеше да гони малоазийските гърци , а сърбите бошняците и всички щяха да са много по склонни да не предявяват претенции за Македония.
Нямаше да я има и Австро-Унгария, която да защитава албанците, които никога не са имали държавно обединение, а както виждаме и днес нямат.
Така, че България е умело използвана от Великите сили (Великобритания) и донякъде Австро-Унгария и Германия за следните цели –
1. Да не допусне Истанбул да попадне в православни ръце – руски или гръцки , което е стратегическата цел на Фердинанд. За българите Македония винаги е била по-важна от Константинопол .
2. Да разруши съюза на Балканските държави, които заедно са можели да противопоставят над 1млн. армия срещу Австро-Унгария и Османската империя.
От своя страна Великобритания не е искала да съществува Православен Балкански съюз под опеката на Русия.
3.Австро- Унгария е искала да излезе на Солун и се е надявала , чрез това да привлече Сърбия на своя страна. Да не забравяме, че тя беше първата страна , която насочи сърбите на юг.
Макар ,че българите губят Македония се постигат няколко важни цели –
1.Гърция не успява да завладее Константинопол и си остава треторазрядна държавица ;
2.Русия губи войната, а Романови се прощават с короната ;
3. Оставен ни е коридор към Бяло море и част от Македония ;
В заключение ще кажа –
България не познава такова явление ранен македонизъм . Македонците никога не са се изключвали от българския етнос и автономното определяне на някакво държавно обединение като Македония е било само временна мярка, до пълното съединение с Отечеството.
resavsky 3211
Публикува 26, 2012
On 25.02.2012 г. at 20:33, stinka (Rom) said:
Не си прав Ресавски. Не са някакви крайни славянофилски кръгове в Русия. А си цяла държавна политика на руснаците края на 19 и началото на 20 век. Заради русофобията в България по това време, Русия определено си фаворизира Сърбия за сметка на България. И в Македония подкрепят яко сърбите по това време. В Скопие даже има масови протести пред руското консулство за тази им политика. И когато Сърбия решава да пробва с македонизма на Новакович, Русия автоматично с подкрепата си за Сърбия го подкрепя и това. И наш Кръсте не започва да произвежда македонизъм заради сръбската си школофка, а определено заради руснаците.
Едно е фаворизиране на сърбите друго е прокарване на македонзиъм.Русия понякога фаворизира България друг път /по често/ Сърбия.Но пък от времето на Стамболов си остават някакви антибългарски настроения.Но да сетвърдиче Петербург провежда системна антибългарска политика е пресилено.Един факт7цялото Македоно-одринско опълчение е въоръжено и екипирано с лични средства на цар Николай Втори.
Михов 1578