Писмо на Старозагорския митрополит Методий до американския президент Удро Уилсън
Стара Загора, 1919 г.
Господине Председателю,
Известно е, че ако Американските Щати не бяха взели участие в Световната война, в полза на групата от „Съглашението“, Германия, която беше достигнала до центъра на Франция, и бомбардираше вече Париж, щеше, както изглеждаше, да излезе от тази война победителка.
Това положение, победата на Германия, щеше да бъде, както от после се узна, една голяма опасност, която угрозяваше всички и особено и предимно съдбините на слабите държави и малките народи.
Посегателствата на Германия се почувствуваха, во време на войната, най-силно, осезателно у нас, в България, като твърде жестоки и грабливи, преди още тя да бъде в окончателна форма победителка.
Не малцина у нас бяха ония, които се молеха усърдно Богу, да не допусне, щото от тази мирова война да излезе Германия окончателно победителка. Защото бяха вече осезателна обнарожени всичките признаци, че, в такъв случай, малката България ще изпадне в жестоките лапи на германското подтисничество и ще бъде удушена, като си запази само за форма, външно, облика на независима държава, а вътрешно – окончателно поробена.
Участието на Американските Щати во войната се дължи Вам, господине председателю, на вашата инициатива, следователно недопускането да възтържествува със своята победа Германия, се дължи Вам, като олицетворител на Американските Щати.
Ние, в България, които се молихме Богу да не допусне щото окончателната победа да бъде на страната на Германия, счетохме и сме убедени, че нашата молитва бе услишана от Бога, и че Вие, господине председателю, сте предопределения от Бога освободител на човечеството от робство, потисничество, кръвопролитни и опустошителни войни.
Поведохте Съединените Щати на войната със знамето Христово, издигнато високо, с огласка на девиза: „Мир на земята и блоговоление на човеците“ чрез освобождението на поробените народи от потисниците!
Долу робството и тиранията, за да възтържествува Християнството, като се даде на всички народи свобода, во името Христово, за да пеят с радост ангелската песен на прераждането, на възобновлението и словословят Бога: „Слава во Всевишних Богу и на земята мир: в человецех благоволение!“ (Лук: 2; 14.)
Освобождението от петвековното робство, робувано на турчина, беше подготвено пак от американци, рожденици на Северните Американски Съединени Щати. Деятелността на тия велики хора, които устроиха освобождението на България, извършено от Русия, се намира в свръзка с вашата деятелност за освобождението на заробените и потиснати народи.
Всички потиснати народи, между които на първо място нашите братя българи, заробени от сърби и гърци в Македония и от румъни в Добруджа, със сълзи и умилни очи се обръщат към Вас и – в молитвено настроение – викат: „О, Уилсоне; о, новий помазани Божий, освободителю на човечеството! Небесата са отворени и Дух Божий стои над тебе; ти, със своите утешителни думи към заробените братя Христови: „Ето ни мъже, слаби жени и малки деца, ние сме тук, ваши приятели, ваши защитници, ваши представители. Ние ще сътворим за вас един свят, в който животът ще бъде добър и в който всички народи ще могат да използуват свободата, която Франция, Америка, Англия и Италия тъй скъпо заплатиха“: се явяваш, с това освободително послание, за помазаник Божий, когото провидението определило да въдвори мир и ред в света, възцари свободата и правдата, така унизени и потъпкани в тоя грешен свят: молим ти се, изпълни своя дълг към страждущето човечество, чийто погледи са обърнати към тебе, с възглас: изпълни своя дълг чистосърдечно, безукоризено, свято, за да могат всички народи – далечни и близки, големи и малки, приятелски и неприятелски, оправдани и неоправдани, да почувствуват силата на Божията благодат, „спасителная всем человеком“ (Тит. 2; 11), добротата на вашето сърце, чистотата на вашата душа. Молят те кажете на всички измъчени и онеправдани: „Мир вам“ и провъзгласете на всеуслишание думите на Христа: „Елате при мене всички обременени и онеправдани и аз ще ви успокоя“. (Мат. 11; 28.). Пазете свята и чиста вашата божествена освободителна мисия. Не допускайте заблуда, а чуйте всички, даже и противниците. Христос на кръста прости всички, даже и разбойника и го всели в царството небесно, защо и народи, съдени от ареопага на мира, ако се разкаят, да позаслужат прощение и върховна награда, даже царство небесно, както евангелския разбойник?
Един от страждущите народи е и българският, Народ със съществуване от 1500 години, народ със заслуги пред славянския мир и общочовешките култури, народ с традиции и права за съществуване наравно с всички останали цивилизовани народи…
Прочие, не бе ли българският народ, който даде, чрез двамата свои родни братия – Кирила и Методий от Солун, славянската „азбука“, книжнина и култура на целия 200 милионен славянски мир от Висла до Камчатка и от Северното море до Егея?
Не е ли той, между всички народи, освен гърците и римляните, който пръв преведе на роден език Библията преди хилядо години? Не е ли със заслуги тоя народ и пред общочовешката култура, тъй като той създаде, запази и разви славянската писменост и култура, които от после предаде на целия славянски мир? – Не допринесе ли той, наравно с класическите народи – гърци и римляни, заслуги за общочовешката култура, като запази за тая последната славянската отрасъл, която заема голям дял от нея? – Не беше ли тоя същия народ, който понесе стоически мъченичеството на 5 вековното робство под турско иго, от което общочовешката съвест, в лицето на своя върховен представител – председателя на Сев. Американски Съед. Щати, иска да освободи и останалите потиснати народи?
И защо сега, след една злополучна, но свещена за българския народ война, в която той се бои за своето национално обединение в границите на оная България, начертана от Цариградската Европейска конференция в 1877 г., от договора с турците в Сан Стефано в 1878 г., предвидена, според националния принцип, султанският ферман за учреждаване на българската екзархия от 1870 год., да понесе всички лоши последствие от нея, да се иска неговото разпокъсване и уничтожение?
Не за национално ли обединение, както българският народ, се борят великите и цивилизовани нации на Франция и Италия? – И, ако целите, за които се бори той, са едни и същи с ония на противниците му, защо те да бъдат по-малко справедливи и по-малко достойни за осъществяване от колкото техните? – Нима българският народ тряба да понесе несправедливост в това отношение само защото той имаше да си повърне загубена през 1913 год. българска земя, ограбена вероломно от Сърбия, една от съюзниците на Франция, Англия и Италия? – И нима сега, след като Сърбия се увеличи от колкото е могла да предполага, нима и сега няма да се приложи 11 точка от вашето знаменито послание и да се повърне българската земя, известна в историческата литература под името Македония?
Ние никогаш не допускаме това, защото новият кодекс на морала и правото – 14 точки от програмното послание на Ваше Високо Превъзходителство, който кодекс българският народ още в момента на провъзгласяването му възприе изцяло и, заради това прекрати и войната със „Съглашението“, защото тия точки гарантираха неговото обединение, тряба да легне в основата на всички международни отношение сега и в бъдеще.
Ваше Превъзходителство, освободителю на човечеството, тържествено заявихте, че националния принцип тряба да се зачита в разграничаването на териториите в Европа, като се даде правото на всеки народ да се самоопредели и присъедини към своите родни братя, за да тури по тоя начин край на войните, нима ще останете без право разпокъсаният български народ да се обедини, каквото право се даде на гърци, сърби и румъни, негови съседи?
Нима и след новата ера в света тряба да има потиснати народи под чуждо иго? Вашите програмни 14 пункта казват: Не. Никогаж не! Божествената мисия на Ваше Високо Превъзходителство не може, докато е истинно-божествено, да допусне и позволи това. Благото и мира в света изискват пълна, справедливост към всички, без разлика.
Всеизвестно е, че причината на тая ужасна и светска война с насилническите договори за мир – Франкфуртският в 1871, Берлинският в 1879 и Букурещкият в 1913, в които националният принцип, провъзгласен тържествено сега от вас, не бе зачетен. Тогава Франция се лиши от Алзас и Лотарингия по Франкфуртския мир, а България бе разпокъсана от последните два договора за мир на части, хвърлени под чуждо – сръбско, румънско, гръцко и турско иго. От тогава до сега България води 4 войни, една от друга по-тежки, в които даде до 500 хиляди жертви най-добри синове, все за това обединение, което сега се признава за всички народи, а се отрича само за нещастния и измъчен български народ.
Прочие, били допуснал тази неправда великият представител на великата задокеанска република да се извърши изново над нещастния български народ? Неговата огласена мисия на освободител на потиснатите народи отговаря: Не, никогаж, за нищо во света, не!
И ние не допущаме това в никакъв случай, защото вярваме дълбоко, че Божият промисъл, чрез своя помазаник, освободител на потиснатите народи, не ще допусне да се извърши никаква неправда и насилие над малките и слаби народи, за които правдата, мира и любовта, тряба да е еднакво достъпна, както за силните и големите. Ако някогаш малкият и онеправдан български народ заслужи грижата и вниманието на великия Гладстона, който се застъпи за неговата свобода. Ако тоя народ бе предмет на грижи, покровителства, застъпничества, пред всички насилия над него, от достойните граждани на далечна Америка, г.г. Уошбърн, Лонг, Кларк и др. и имаше за това важни от културен характер причини.
Българският народ по натура, по традиционно възпитание и по положение, е демократичен. По своя демократичен, конституционен строй се отличава не само между балканските държави, но и по целия свят.
България, преди Берлинския договор (1878), се радваше на единство, под едно самостоятелно църковно общинско управление, целокупно в своите области: Мизия, Тракия, Македония, Моравия и Добруджа.
Също, и в политическия си живот, по своето демократическо устройство се отличава. Всичките нации от меншествата в България, се радват на религиозна, национална и политическа свобода и още напълно равенство с владеющето племе с българите. Членовете на учрежденията в България: парламента, общински и окръжни управления са изборни: всичките нации от меншествата земат участие в изборите с правото да биват и избираеми. И членовете на духовните учреждения, наедно с владиците и свещениците са тоже изборни.
Образованието всеобщо: по всички села училища с учителки и учители. Работната земя е разпределена най-правилно, само в ръцете на работниците, на земледелците. Офицери, чиновници и министри повечето са селяци.
В Балканския полуостров само в България са запазени институтите на мюсулманите, религиозните им общини, джамиите и вакуфите им – запазени и поддържани от българското правителство. В Софийския парламент заседават 20 души турци народни представители. И ерменците, и евреите в България се радват на пълна религиозна, национална и политическа свобода.
Християнските мисии в България протестантско-евангелски и римо-католишки се ползуват с пълна свобода и покровителство. Техните училища се равняват с българските. Имат си и своята иерархия.
Просветените и самоотвержени мисионери на Американските Щати, които са кръстосвали Балканския полуостров надлъж и на шир, са намерили гостоприемство и хиляди последователи само между българския народ, но не и между сърби и гърци; те, мисионерите, най-добрите свидетели очевидци, могат да освидетелствуват и докажат, че България, в своите области: Мизия, Тракия, Македония и Добруджа, е населена от болшинство българи, и че в своята мисионерска деятелност, из поменутите области, са държали своите речи, беседи и проповеди само на български език, но никак не на гръцки, на сръбски или на румънски.
Надяваме се, че тоя народ, с тия свои преимущества, и сега ще заслужи покровителството и защитата на великия от великите – председател на Сев. Амер. Съед. Щати, г. Уилсон, новият Божий помазаник – освободител на народите от потисничество.
Истината не треба да се таи, че ако българите от целокупна Македония и целокупна Добруджа е бъдат освободени от робството на сърби, гърци и румъни, се създава едно положение, което ще служи за семе, щото на Балканите да поникнат тревоги, които ще се разразят в нови войни, които може би да заразят целия свят, подобно на сегашната световна война.
За да не допуснете подобно заробяване, от характер на висша неправда, с произтикающите от него разрушителни следствия; – Ви моли, господине председателю, със сълзи на очи, един македонски труженик, 80 годишен старец, който носи на гърба си 60 годишна, усилена, непреривна деятелност за освобождението на българите и от духовното и от политическото робство, а сега,
на Ваше Високо Превъзходителство,
Смирений почитатель и
Усердний Молитствуватель,
+ Ст. Загорский Митрополит Методий
[печат: Старозагорский Митрополит Методий]
ЦДА, ф. 77 к, оп. 4, 4 л. Оригинал. Ръкопис.