ПРАВА НА МАЛЦИНСТВАТА И ОТНОШЕНИЕТО НА ГЪРЦИЯ КЪМ ТЯХ ПРЕЗ 20-21 ВЕК
ОТРИЦАНИЕ НА МАЛЦИНСТВЕНАТА ИДЕНТИЧНОСТ
Официалната гръцка позиция се заключава в това , че Гърция е етнически еднородна с мюсюлманско малцинство в Западна Тракия в съответсвие с Лозанския договор от 1923 г / Уитмен / . Гръцката позиция се състои в това , че отрича правата на човека на етническите не- гръцки малцинства и продължава по този път осъществявайки стратегия на принудителна асимилация наричана елинизация . С други думи официалната гръцка политика се състои в това , че утвърждава , че тези които живеят в региона на Македония само географски са македонци , което не включва етнически и езиков произход
Елинизацията на македонците в Гърция е нанесла щети на единния македонски консенсус и е разрушила съществуването на македонското знание със сила и страх . Елинизацията е започнала в края на 1800 година , но в големи мащаби се е извършила през 1913 г след Първата Балканска война и разделянето на Македония по Букурещкия договор . Този процес на отричане на по- различната етническа принадлежност е започнал с физическото изменение на имената и надписите по техните гробове , на църквите , градовете , селата / Слупков/ . Освен това в рамките на елинизацията се е провело многократен обмен на население с Турция и България през 1920 г , които са дестабилизирали етническото македонско болшинство в техните родни области и го превърнало в малцинство , стимулирайки гръцката национална идентичност в области където преди е имала ограничен обхват ..
С управлението на Метакса от 4 август 1936 г до 1941 г българският език бил забранен и се усилила още повече елинизацията : подавяне изразяването на български език бил главния фокус . Глоби , побои , хвърляне в затвора се практикували спрямо всеки , който изразявал българска идентичност или говорел на своя роден език / Слупков/ . Без съмнение Гражданската война в Гърция 1945 – 1949 г била трагична , защото македонскте семейства се сблъскали с убийства , преследвания , хвърляния в затвора и изгонване от страна на гръцката правителствена армия / невидимото малцинство на Гърция BBS /
Гражданската война в Гърция била война между гръцката правителствена армия и Комунистическата партия на Гърция /КПГ/ ;македонското малцинство основно било с КПГ и било благосклонно към нея , защото КПГ подържала етническото македонско малцинство , а също така и националната му идентичност , независимо , че някой от тях били призвани в армията или служили в армията за да защитят своите семейства . Негръцките малцинства за това , че подържали КПГ преживяли огромни изтезания, обезглавявания , обесвания , изгорени села , хвърляне в лагери на военноплениците , изгонване на хиляди деца и бойци , повечето от които никога не виждат своите домове и семейства . Остров Макронисос бил главният лагер за военнопленници и го управлявал гръцки свещеници и правителствената армия . В Макронисос ежедневно избивали затворените , много от които арестували и отправяли на острова само заради това , че са българи / остров на позора Макронисос/
Гръцката военна хунта оглавявана от Георгиос Пападопулос , заедно с други офицери от средното звено на армията , в 1967 г- 1974 изпратила още много българи на острова . В 1982 при социалистическото правителство на Гърция военните действия отслабнали , доколкото позволили на бежанците от Гражданската война в изгнание да се върнат , но само тези , които декларирали гръцка етническа принадлежност / невидимото малцинство на Гърция BBS /. В по- късни години именно македонците – емигранти и тези , които все още живеят в Гърция се страхували да изразят своята национална идентичност и да говорят на своя роден език поради страха от елинизация , носено и придавано от поколение на поколение . Тези действия довели по – нататъшно подтискане на националната идентичност , по пътя на насилствената асимилация . Тази безчовечна политика в никакъв случай не давала на македонското малцинство право на самоопределение ; македонците нямали право свободно да определят своя политически статус , да посещават свои църкви , да имат собствени училища . Вместо това те били насилствено елинизирани от гръцката държава в нейния стремеж към еднородност
ДИСКРИМИНАЦИЯ НА МАКЕДОНСКОТО МАЛЦИНСТВО
Дискриминацията на не- гърците в Гърция все още има място – техния език и култура все още решително се отрича от гръцкото правителство днес . Ултра – дясната неонацистка фашистка партия “ Златна Зора „и полицейски сили продължават да плашат местните жители и не допускат свободата на изразяване и събиране . В 2009 г американския лингвист Виктор Фридман рекламирайки гръцко- македонския речник (Balkan Insight),е бил нападнат от главорезите на Златна Зора . Когато македонският език бил забранен, опитите да се открият македонски езикови и културни центрове за съхранение на езика и културата били практически забранени за това , че били забранени с закон / Слупков/. Македонската партия “ Дъга „, която се занимава с поощрение правата на македонците в Гърция се подложила на изгаряне , разграбване и преследване на нейните членове / доклади за страната за практики в областта на правата на човека за 1995 г/
Македонските работници се сблъскват с дискриминация в частния сектор и широко разпространена дискриминация в държавния сектор . Македонци от Гърция , които емигрирали в търсене на по- добър живот , се сблъскали с дискриминация на гръцкката граница , когато се опитвали да се върнат в своите родни домове , като често им отказвали или ги затруднявали , ако мястото на рождение в техния паспорт е записано македонското название на селището , а не новото гръцко име / Стрезовски /. Гръцките свещеници отказват да кръщават македонски деца ако родителите им дадат македонски имена за кръщение , и свещеника вместо това дава на детето наложено гръцко име в качеството на условие за кръщение / Лоринг / . Македонски културни танци и традиционни песни все още не се одобряват доколкото полицията обично идва и преследва жителите на селището за да закрият събирането
Македонската Православна църква в Гърция е оставена в състояние на разорение под ръководството на Гръцката православна църква . Гръцката православна църква претендира на легитимност по отношение на Македонската православна църква , което се явява нарушение на Севърския договор , подписано от Гърция през 1920 г , , който разрешава на всички християни в Гърция парвото да създават своя собствена автономна църква . Свободата на пресата за македонците в Гърция също е ограничена , доколкото официалното заявление на правителството не позволява пропаганда против Гърция . Учитайки нееднократната дискриминация на македонското малцинство ние можем да видим стигматизацията , която е породила , а също така последствията които са възникнали за тези години . Тази дискриминация не позволява на македонското малцинство правото на самоопределение ; македонското малцинство няма право на свободно економическо , социално и културно развитие
ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ГЪРЦИЯ ПРЕД МЕЖДУНАРОДНОТО ПРАВО
При всичко това , което е преживяло македонското малцинство в Гърция предизвиква тревога това , че това е преминало под наблюдението и ръцете на членовете на ЕС и подписалите Хелзинкското съглашение CБCE, независимо от конкретните членове за националните малцинства в 1990 и 1991 г . Независимо , че Гърция се е присъединила към ЕС в 1981 г тя все още не уважава фундаменталните цености на ЕС – уважение на човешкото достойнство , права , свободи , демокрация , равенство и върховенството на закона . Освен това действията на Гърция се намират в пряко противоречие с Лисабонските договори подписани в 2009 г , които предоставят на гражданите универсални права , както и политически , икономически и социални права . Сега доколкото македонското малцинство се явява част от гръцката държава , то също се ползува с права и привилегии на Европейския съюз и затова гръцкото правителство е длъжно да го уважава . Обаче независимо на всичко това , това нищо не е изменило за македонците , които все още са лишени от своето право на самоопределение , идентичност и вместо това си остават с ежедневната дискриминация
Сега е съвършенно ясно , колко далеч е отишла Гърция в опитите да достигне етническа еднородност и повече от столетие насилствена елинизация показват , че това ще продължава без колебание . Като граждани на 21 – век ние всички сме длъжни да признаем , като морално неправилно позицията на гръцката държава да не позволи на македонците тяхното фундаментално право на самоопределение . Насилствената асимилация и дискриминация са довели до смърт , преследвания и позор , който завинаги ще опетни гръцката страна за нейното отношение към македонците
.
Рекомендации
Художественное фото: Государственный архив Республики Македония (Дарм), https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Deca_begalci_1.jpg
Уитмен, Лоис. Отрицание Этнической Идентичности. Human Rights Watch, 1994, p. 11.
ПОООНС: самоопределение. Unpo.Org, 2017, https://unpo.org/article/4957.
Ślupkov, Ireneusz Adam. Македонский Национальный Вопрос В Греции В Документах Коммунистической Партии Греции 1918-1940 Гг. LULU COM, 2018.
1.Македония, Виртуальная. „Этнические Македонцы В Греции-Это Человеческая Трагедия В Границах Европейского Союза“. Виртуальная Македония, 2020 год, https://vmacedonia.com/history/macedonians-in-greece/ethnic-macedonians-in-greece-a-human-tragedy-within-the-boundaries-of-the-european-union.html.
„Невидимое меньшинство Греции“. BBC News, 2020 год, https://www.bbc.com/news/stories-47258809.
„Глава I“. Un.Org, 2020 год, https://www.un.org/en/sections/un-charter/chapter-i/index.html.
2.Македония, Виртуальная. „Отказ Македонцам В Правах Человека В Греции / Виртуальная Македония“. Виртуальная Македония, 2020 год, https://vmacedonia.com/history/macedonians-in-greece/denial-of-human-rights-for-macedonians-in-greece.html.
ОСТРОВ ПОЗОРА МАКРОНИСОСА“. Greektravel.Com, 2020 год, https://www.greektravel.com/greekislands/makronisos/.
Страновые Доклады О Практике В Области Прав Человека За 1995 Год. U. S. G. P. O., 1996, p.878.
„Group Storms Greek-Macedonian Dictionary Promotion“. Balkan Insight, 2020, https://balkaninsight.com/2009/06/03/group-storms-greek-macedonian-dictionary-promotion/.
Стрезовский, Атанас. “Мой Первый Визит На Родину, В Деревню Нерет Близ Лерина В Эгейской Македонии“. Pollitecon.Com, 2004, http://www.pollitecon.com/html/life/My_First_Visit_To_My_Birthplace.htm.
Данфорт, Лоринг М. Македонский Конфликт. Издательство Принстонского университета, 1995, стр. 120,121.