Дискусиите с историчарите от Скопие сякаш оставят отстрани проблем , който срамно се мълчи от българска страна и ехидно се подхвърля от гръцка . Проблемът с не-гърците в Егейска Македония не стои на дневен ред , а и никой не иска като че ли да го повдига . Из интернет – пространството по- удобно и по- добре е да търкаляш едно и също , да напсуваш поредния македонизиран трол и с това да смяташ , че си показал , че си патриот . А проблемът започва да избуява . Българското общество започва да се събужда от дългата интернационална мъгла и лека – полека започва да избутва на заден план онези , които смятат , че ще трупат девиденти от балканските проблеми . Както със Северна Македония , така и с Гърция обществото трябва да окаже нужния натиск на политическия ни елит , за да започне да се говори за всичко след Илинден – Преображенското въстание , защото за българската историография историята на този край завършва с убийството на Васил Чакаларов и някакви проблеми по време на администрирането на тези земи от 1941г- 1944 г . А фактите говорят друго . Гърция от една страна най- после за кой ли път го казвам трябва да допусне до архивите си български историци за да се разбере за срамния период , в който Македонския въоражен юмрук за който се говори в музеите , че се е борил не против турците , а против българите и нейната организация ВМРО . Трябва най- после , като сърбите да разберат , че битката за Егея е загубена за тях . Това го казвам с пълно съзнание , защото опита за елинизирането въпреки всичко не е успял . Идва младо поколение , което не помни ужасите на Гражданската война , но благодарение на спомените осъзнава , а и самата официална власт го прави , че няма гръцки произход . Макар , че се наричат македонци македонизма не е успял да пусне дълбоки корени , а е съпротива срещу официалната власт . С интерес прочетох изложението на мой задочен млад приятел от този край . Официално разрешената македонска партия Вино Жито макар годините не е успяла да пусне корени между местното население и то не я припознало като свой защитник . Това е ясен показател , че едно разслабване на въжето на елинизма около местните ще даде неочаквани резултати и за самите гърци . Гърците ни наричат окупатори и какво ли не , посочват Калоян като пример за варварство , но именно затова апелирирам да се направи комисия за да се види колко са Василиьовците – Българоубийци между тях и кой повече ще натежи на кантара на историческата памет . Гърците вместо да чествуват разни несъвместими с човешката природа образи като Павлос Мелас , Каравангелис по- добре да премахнат такива примери на израждане на човешката природа . В името на добросъседството просто трябва да разберат , че в днешния 21 век да чествуваш изродени човешки образи е знак на варварство и това показва ниската степен на обществено развитие на гръцкото общество . Гърция официално трябва за кой ли път да го напиша да поднесе извинение , както България направи спрямо своите турци на потомците на българите от този край за геноцида над тях , за напалма по време на Гражданската война , за репресиите , за лагерите Трикери и Макронисос , за деянията на андартите . Официалната гръцка власт предпочита религиозна радикализирана бомба с закъснител в Беломорието в лицето на помашката общност , като позволява разни радикални имами да шетат между тях вместо да им позволи да се чувствуват такива каквито са – БЪЛГАРИ . Преди години ме шокира снимка от Ксанти на шествие на 7-6 годишни деца забрадени по канона на исляма . Нямам нищо против тази религия , но да насаждаш в главите на още малки деца неща , които водят до радикализирането им е престъпление . Такова престъпление върши официалната гръцка власт и ако сама не спре скоро като бумеранг ще се върне върху нея
Освен гърците нека си го кажем макар промените и отварянето на гранииците и многобройните лостове за натиск които можем да оказваме макар членството ни в ЕП и обществото и политическия ни елит и историците ни мълчат . Мълчат за това , че някога китен край сега типично български райони , като Костур , Лерин и Воден изглеждат изоставени , полуразрушени села и къщи . Картини , снимки , видеа от този район пределно ясно показват , че гърците нямат българския манталитет да строят , да градят и да съзидават . Наред с това официалната историография не прави никакви опити за проучване на историята на този край . Ентусиати има , пишат се книги , но няма някакво голямо мащабно проучване на цялостната история . Например историята на рода Чакаларови . Вълнение предизвика публикацията ми за изникналия от нищото брат на Васил – Илия . Потомците му поне от телефоните разговори с инициатора на търсенията в тази посока Александър Бакърджиев мога да кажа , че страда само от една болест – носталгия по Родината . Поради икономически причини в момента се намира извън България и с нетърпение очаквам срещата с него и библиографската рядкост – Алманаха на рода Чакаларови . За Илия и сестрата Зоя никъде не се споменава или въобще липсват . Александър както казах е болен от любов към Родината си и тази любов няма излекуване . Синът му Спас ако не бях проявил инициатива да го заговоря нямаше да го направи . Моето любопитсво е причината за тези вълнения и емоции и поне за трима ни са особенно приятни , защото се оказахме сродни души . Предположихме , че може би Илия е бил подръжник на генерал Протогеров и това го е накарало в последните години на живота му да сподели чий роднина е . Като се има предвид какво е било ВМРО тогава нормално е било да изпитваш страх от дългата ръка на организацията
Историческите загадки около историята на хората от този край можем да продължим с Андон Калчев , с Пандо Кляшев и много други исторически личности , които знаем малко . Особенно периода след 1944 г и Гражданската война може да се каже , че някъде из кабинетите на историците има записано какво се е случило , но се изпитва страх , защото Благой Шклифов може да не са го убили гръцки националисти , а коминтерновски български слуги , които предадоха Беломорието в името на интернационалната дружба на ЕЛАС . Споменавам това име , защото неизвестните около смъртта му пораждат много въпроси , които може би имат и отговор в някой исторически отдел на БАН
Въпроси , въпроси и никакви отговори . Признавам всеки път когато се връщам към някоя публикация за този край напират буците на сълзите . Много пъти съм се питал дали има записано някъде какво е правил в последните си мигове Андон Калчев преди разстрела в Еди куле . Българското име е символ за днешното гръцко общество на нещо , което не трябва да съществува . Въпреки всичко напоследък все по – често започнаха да се появяват публикации за българския характер на тази част на Балканите . Гърците не успяха , определено не успяха и никога няма да успеят , но за да прозвучи отново свободно българска реч нужно е и българското общество най- после да се събуди и да не бъде толкова безразлично към това което се случва в Егея . Иначе жертвите ще останат напразни
Родът ни е от Костурско, и знам от родителите си какво са преживели, и как са прогонени от гърците. Трябва да се говори за тези ужасии, а не държавата ни да мълчи
здр г-н майсторов благодаря Ви за отзива . възможно ли е ако имате спомени да ги споделите . мое мнение е че трябва да шумим и най- ефективно е като публикуваме спомени на потомци на бежанци . моята баба е от тасос и се опитвам да разбера дали имам живи роднини там , защото по спомени на баща ми ги е срещала тук в българия избягали от гражданската война