Работих във сфера ,където тази част от нашия етнос заемаше места , които малко от православните им братя желаеха . „Той е католик “ като , че ли беше някаква дамга за нещо по- различно от нас . Някак си наслоено с годините българите , които изповядват по- различна от нас православните християнска религия поставяше някаква граница между нас . С това трагично м напомни за един голям опит на нашите братя католици в Чипровското въстание да освободят България от османските поробители . Никъде не сме го учили , че подготовката е траела цели 60 – години и нашите братя са се опитвали да привлекат всичко възможно което е можело тогава да ни помогне . В учебниците ни по история това въстание се споменава мимоходом и с няколко изречения . А епопеята на нашите братя- католици е траела 3 месеца . Цели три месеца изправени срещу един нашественик , който тогава е бил в апогея си . Написах трагично , защото ние православните не сме ги подкрепили , но османците при потушаването не са подбирали , а са унищожавали наред . В това се състои трагедията ни в това , че нашите братя от Чипровци и всичко наоколо са били от друга религия е направило пасивни другите православни българи . Ние православните отново трагично забравяме битката при Никопол , битката при Варна и полския крал Владислав Варненчик
Нима тези , които са се сражавали в тези битки не са били в по- голямата си част католици ?
Това и имах предвид , когато реагирах на поста на един старазагорски журналист , когато остро се изказа против посещението на папата в България . Забравяме , че в България наред с нас православните има и една част от етноса ни , които са католици . Забравяме , че нашите банатски братя също са католици . В разходките си виртуално из техния свят откровенно не видях нещо по- различно от нашия свят . По- различни имена , по- различен бит , но в същността си българи . Хора , които страдат по старата родина , но и обичат новата – равнините на красивия Банат . Нима всеки един от нас , който в сърцето си носи български дух не изпитва същото към местата , където е роден . Това го срещнах и при братята ни – мюсюлмани в Татарстан , при българите в Казахстан , Крим , Бесарабия , Румъния и навсякъде другаде Това е черта на целия ни етнос – любовта към родния край
Нима нещо по- различно е от нас тревогите на обикновения селски човек за животните му , за земята , за времето и всичко свързано със селскостопанския труд .Нима всички българи където и да се намираме не се чувствуваме свързани с земята и това е една от причините да оцелеем в бурите на времето
Разбира се има и различни неща . Панталони на шопа от Софийско , шапка и дрехи близки до тези на унгарци , румънци или близки нам съседни народи това е в повечето случаи носията на банатския българин . В местата където западното влияние не е толкова силно се забелязва по- голяма прилика с носията в стара България , но макар , че има някаква пищност , която не е характерна за типичната българска носия в България душата на тези хора е българска . По- силно религиозни от нас , с танци по- различни от нас в които си личи отново западното влияние , но в душата си българи . За банатският българин духовният му живот се върти около църквата в селището , което живее и затова много често клиповете с техни изпълнения се виждаше и местната църква . Носят по- различни имена от нас , но мен ме впечатли това , че първото което са направили след Освобождението ни от османско робство да се върнат отново тук в старата родина . Това вече спокойно можем да наречем българско , спокойно можем да кажем патриотизъм . Когато четях хрониките на техния живот се редяха трагичните страници на преселението след въстанието и страниците на техния живот в Банат . Редяха се страници на тежък и изнурителен живот . Редяха се страници на странствувания в други страни в търсене на по- добър живот . Редяха се страници на живот на семейства останали без мъжка подкрепа и борбата на тези хора за съществуване . Нима и нашия живот през вековете не е бил такъв ?
Дори и сега и на днешно време , когато пускам неща от тях нима проблемите в семействата , които тревожат нас , не тревожат и тях ?
Изповедта на един от тях преживял тежко детсво показва , че това което се случва при нас , се случва при тях . И ако религията им помага да преодолеят някой от проблемите това не означава , че и всичко при тях е наред .
Красив е светът им . Красив е като нашия , защото сме един етнос . Каквото ги вълнува тях , вълнува ги и нас . Не мога да отрека че близо месец откакто се потопих между тях не намирам никаква разлика между тях и нас , защото сме една кръв и етнос . Към моята българска гордост се прибави и гордостта , че тази част от етноса ни се нарича българска , защото научих за много имена освен общоизвестните , които са карали другите етноси да ни уважават и са карали официалните власти с разбиране и внимание да се отнасят към исканията им . Какъв по- добър пример от това , че когато нашите банатски братя се връщат в България ги последват техните съседи германци . От това по- добър пример за моралните качества на нашите братя няма , като знаем що за етнос са германците
Време е да престанем да се делим по разни признаци и да се обединим . Време е да престанем да се делим по религиозен принцип и заедно да разберем , че сме един етнос и една нация . А това ще го постигнем , когато взаимно се опознаем и разберем , колко близки сме по душа и емоции , защото няма нищо по- хубаво от това да кажем , че сме българи